1647590562837.jpg
Inici | Actualitat | La Dra. Tina Sabater reivindica la qualitat i importància de la pintura gòtica del MASM

18/03/2022

Ahir va tenir lloc la conferència titulada “La pintura gòtica al Museu d’Art Sacre de Mallorca” a càrrec de la Dra. Tina Sabater, catedràtica d’Història de l’Art de la Universitat de les Illes Balears.

L’acte, al qual hi varen assistir més de 40 persones, va començar amb una breu presentació per part del Degà-President del Capítol Catedral, Mn. Teodor Suau, qui va destacar la importància de reprendre aquest tipus d’activitats de divulgació i difusió després de la crisi sanitària derivada de la COVID-19. També va intervenir la Dra. Mercè Gambús, directora de la Càtedra Seu de Mallorca i coordinadora cientificotècnica del Departament de Cultura de la Catedral, qui va ressaltar la necessitat de reivindicar la col·lecció del MASM i, més concretament, la part de la col·lecció més identitària tant del museu com del patrimoni artístic de Mallorca: la col·lecció de pintura gòtica. A continuació, la Dra. Gambús va cedir la paraula a la Dra. Tina Sabater, considerada a dia d’avui com la màxima experta en pintura gòtica a Mallorca i amb una sòlida trajectòria tant des de la vessant de la docència com de la investigació.

La Dra. Sabater va organitzar la seva conferència en diferents apartats, els quals es corresponen amb les diferents etapes històriques dintre de les quals es situen les obres de la col·lecció de pintura gòtica del MASM. En primer lloc, una primera etapa que coincidiria amb el Regne Privatiu de Mallorca (1276-1349), en la qual destaca principalment la Pala de la Passió, exposada actualment a l’Espai Jesucrist. Es tracta d’una obra importada des d’Itàlia central, ja que durant aquella època, hi havia una falta de tallers locals, motiu pel qual hi havia una especial incidència de la importació.

La següent fase es correspondria, segons Sabater, amb les dècades dels anys 60 i 70 del segle XIV. Durant aquells anys, es detecta un gran pes de la promoció privada a Mallorca. Una de les obres més representatives d’aquell moment és el retaule de Sant Pau, una peça datada entre 1384 i 1385 i encarregada pel bisbe Antoni de Galiana. És una obra de gran importància perquè es considera una peça precoç en quant a esquemes que es veuran a obres posteriors, sobretot pel que fa a qüestions formals com el moviment o el dinamisme dels personatges.

A partir de la primera meitat del segle XV, es detecta, segons la Dra. Sabater, un punt diferencial amb l’escola pictòrica més important i amb major activitat, amb alguns artistes destacats, com Francesc Comes, autor de la taula de Sant Jaume –exposada a l’Espai Sants–, Miquel d’Alcanyís, pintor valencià i autor de les taules del reliquiari de la Columna –a l’Espai Jesucrist– o Joan Rosat, un florentí amb una interessant personalitat, ja que combinà la seva activitat pictòrica amb la mercantil, i autor de la petita taula de Santa Gertrudis –a l’Espai Sants–.

I per concloure amb aquest recorregut per la pintura gòtica mallorquina, la Dra. Sabater va exposar algunes obres datades entre 1468 i 1520. D’aquesta època, destaca el pintor mallorquí Pere Terrencs, del qual el MASM conté vàries obres dins la seva col·lecció, qui va consolidar la proposta filoflamenca a Mallorca i va arribar a ser, inclús, el pintor de la Universitat de Mallorca. No obstant, per a Sabater, la joia de la corona dins la pintura gòtica mallorquina és, sens dubte, el retaule de Sant Jordi, una obra única, excepcional i de gran bellesa. Els seus promotors –els membres de la Confraria de Sant Jordi– volien una obra que es distingís de la producció que es feia en aquell moment a Mallorca, d’aquí que cerquessin a Pere Niçard, un pintor que probablement es va formar a Flandes. Cal detenir-se davant aquesta obra per meravellar-se per la seva excepcionalitat, la qual li ve donada per la seva tècnica, la bellesa que desprèn i l’excel·lent resolució dels personatges i els paisatges.

En resum, el fons de pintura gòtica del MASM és, segons les paraules de la Dra. Sabater, un fons “amb poques obres, però d’un interès europeu”.